Artikler

Stop den dyre koncentrationsdræber på kontoret

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr

Koncentration er essentielt, når der skal udføres arbejdsopgaver på kontoret. På mange arbejdspladser er der dog en kæmpe koncentrationsdræber til stede – primært på grund af, hvordan kontoret er indrettet. Koncentrationsdræberen er støj.

Det tager som bekendt 20 minutter at komme ind i flowet på en opgave igen, når man er blevet forstyrret – men når man arbejder på i et støjende miljø, er der ikke langt mellem forstyrrelserne og koncentrationen kan være svær at opnå igen. Støj er altså noget, som man som medarbejder kan mærke på det output, man får udarbejdet i løbet af en dag – og det er derfor også noget en arbejdsgiver kan mærke på bundlinjen. Støj er derfor et element, som man som arbejdsgiver bør gøre noget ved – hurtigt og effektivt. Men hvad kan man gøre på kontoret for at stoppe denne koncentrationsdræber? Vi har her samlet vores bedste tips til, hvordan du kan sikre ro og fred for dine medarbejdere.

Lydabsorbenter

På langt de fleste arbejdspladser finder man de såkaldte storrumskontorer – og selvom der er mange fordele ved disse store kontorer, som f.eks. nemmere samarbejde og bedre fællesskab, så er der også ulemper. En af de største ulemper er støjniveauet, som har en tendens til at være ret højt, især når der er medarbejdere, der snakker sammen, printeren er i gang og telefonerne ringer. Det er dog støj, som man reelt ikke kan gøre noget ved, da det simpelthen er en fast del af hverdagen. Man kan dog ændre på indretningen og reducere den støj, der følger med de almindelige hverdagsgøremål med lydabsorbenter. Lydabsorbenter som f.eks. skærmvægge og bordskærme er med til at optage støjen, så den ikke spreder sig eller formerer sig på kontoret – og det kan give mere ro og fred rundt omkring i lokalet.

Telefonboks

Lydabsorbenter kan gøre meget, men der vil selvfølgelig stadig være lyd på kontoret. Det kan derfor være svært – ja, nærmest umuligt – at komme helt af med larmen på kontoret. Det kan dog lade sig gøre at skade total ro og fred med en telefonboks til kontoret. En telefonboks er et ekstra rum, som kan placeres i rummet og bruges til alt fra et ekstra mødelokale til et rum for dem, der har brug for ro og fred til at koncentrere sig, foretage opkald eller lignende. Det er en rigtig god mulighed for at skabe et miljø, hvor man som medarbejdere kan trække sig tilbage og få ordnet nogle af de arbejdsopgaver, der kræver fuld koncentration.

Man behøver altså ikke vænne sig til støjen – og det kan man faktisk heller ikke. Der kan og bør gøres noget ved det, så hver enkelt medarbejder kan få ordnet lige præcis det, de skal.

Write A Comment