Hvis du tænker på at starte op som erhverv, så er der nogle få ting, du skal have styr på, før du åbner dørene. Det er en spændende periode, når man starter sit første firma, og her er nogle gode råd til, hvordan du kommer godt gennem processen og ikke snubler over målstregen.
Vigtigst er selvfølgelig at huske, at der ikke er nogen målstreg – at drive erhverv er ikke et maraton; det er en livsstil.
Få styr på dit produkt
Det første, du bør gøre, inden du starter et firma op, er at have styr på dit område. Hvis du for eksempel skal starte op som kørelærer, skal du kende færdselsloven og regler for kørekort til hudløshed. Det samme gælder for produktion: Hvis du sælger for eksempel keramik eller glasværk, så skal du vide, hvilke typer materialer, der findes, og hvor og hvordan alting er produceret.
Du skal også have orden på regler for eksempelvis fødevarer, alkoholbevilling, rengøring og lignende. Det kan virke som en stor mundfuld, men du starter jo et erhverv, fordi du brænder for det!
Ved at have styr på alting på forhånd bliver du ikke ubehageligt overrasket hen ad vejen. Hvis du har styr på de grundlæggende ting, så er du klar til at begive dig videre i processen.
Hav styr på hjemmeside og sociale medier
Som erhverv eller selvstændig skal du have en hjemmeside og være på sociale medier. Hjemmesiden skal være klar til første åbningsdag, men behøver ikke være online før dørene åbnes.
Sådan er det ikke med sociale medier. På Facebook og Instagram kan du få en kæmpe følgeskare af potentielle kunder, der vil sætte fart under din forretning. Lige fra du begynder processen i at åbne en butik, kan du være i kontakt med dine fremtidige kunder og give dem indblik i, hvad du laver og hvad der sker.
Hype er den bedste marketing, du overhovedet kan få – gør folk begejstrede og spændte, så spredes ordet, og du kan få en flyvende start. En god og etableret platform på sociale medier vil desuden kun komme dig til gavn senere.